Allmänna villkor
Artikel 1 - Definitioner
I dessa allmänna villkor ska följande definitioner gälla:
Ångerfrist: den tidsperiod inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;
Konsument: en fysisk person som inte handlar i sin yrkesmässiga verksamhet och som ingår ett distansavtal med entreprenören;
Dag: kalenderdag;
Tidsbestämt avtal: ett distansavtal som avser en serie av produkter och/eller tjänster med spridd leverans över tid;
Varaktigt medium: varje hjälpmedel som gör det möjligt för konsumenten eller entreprenören att lagra information personligen adresserad till honom/henne, på ett sätt som gör framtida konsultation och oförändrad återgivning möjlig.
Ångerrätt: konsumentens möjlighet att frånträda distansavtalet inom ångerfristen;
Entreprenör: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster på distans till konsumenter;
Distansavtal: ett avtal där endast distanskommunikation används inom ramen för ett organiserat system för distansförsäljning fram till och med avtalets ingående;
Distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och entreprenören är fysiskt närvarande samtidigt.
Allmänna villkor: dessa nuvarande allmänna villkor för entreprenören.
Artikel 2 - Entreprenörens identitet
Företagsnamn: Alva Stockholm
Organisationsnummer: 88870901
Handelsnamn: Alva Stockholm
Momsregistreringsnummer: NL004665341B06
Kundtjänst: info@alva-stockholm.se
Företagsadress: Postbus 447, 2990 AK Barendrecht, Nederländerna (endast postadress)
Artikel 3 - Tillämpning
Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från entreprenören och för varje distansavtal som ingås mellan entreprenören och konsumenten.
Före ingående av distansavtalet görs dessa villkor tillgängliga för konsumenten. Om detta inte är rimligen möjligt anges det innan avtalet sluts att villkoren finns att tillgå hos entreprenören och skickas kostnadsfritt på begäran.
Vid elektroniskt avtalsslutande kan villkoren göras tillgängliga i ett format som gör det möjligt för konsumenten att spara dem på ett varaktigt medium. Om detta inte är möjligt anges var villkoren finns elektroniskt samt att de skickas kostnadsfritt på begäran.
Om särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa villkor, gäller dessa tillsammans. Vid konflikt gäller den bestämmelse som är mest förmånlig för konsumenten.
Om någon bestämmelse i dessa villkor är ogiltig eller ogiltigförklaras, ska resten av avtalet fortsatt gälla. Den ogiltiga bestämmelsen ersätts snarast med en giltig som ligger så nära syftet som möjligt.
Oreglerade situationer och tolkningsosäkerheter i dessa villkor ska tolkas i "den anda" som avsågs.
Artikel 4 - Erbjudandet
Om ett erbjudande har begränsad giltighetstid eller är förenat med villkor, ska detta uttryckligen anges.
Erbjudandet är inte bindande. Entreprenören har rätt att ändra och justera erbjudandet.
Erbjudandet ska innehålla en fullständig och noggrann beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen ska vara tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna bedöma erbjudandet på ett korrekt sätt. Om entreprenören använder bilder, ska dessa vara en sanningsenlig återgivning av produkterna och/eller tjänsterna. Uppenbara fel eller misstag i erbjudandet är inte bindande för entreprenören.
Alla bilder, specifikationer och data i erbjudandet är vägledande och kan inte ligga till grund för ersättning eller upphävande av avtalet.
Bilder av produkter är en verklighetstrogen återgivning av de erbjudna produkterna. Entreprenören kan dock inte garantera att de visade färgerna exakt motsvarar de verkliga färgerna.
Varje erbjudande ska innehålla information som tydliggör för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som gäller vid accepterande av erbjudandet, särskilt:
-
priset, exklusive eventuella tullavgifter och importmoms. Dessa extra kostnader bärs av kunden. Post- och/eller kurirtjänsten tillämpar särskild ordning för import till EU;
-
eventuella fraktkostnader;
-
hur avtalet sluts och vilka åtgärder som krävs;
-
om ångerrätt gäller eller inte;
-
betalnings-, leverans- och avtalsvillkor;
-
tidsfristen för att acceptera erbjudandet eller giltighetstiden för priset;
-
kostnader för distanskommunikation om de skiljer sig från grundtaxan;
-
om avtalet arkiveras och hur det kan konsulteras;
-
hur konsumenten före avtalsslut kan kontrollera och korrigera uppgifter;
-
vilka språk avtalet kan ingås på utöver svenska;
-
vilka uppförandekoder entreprenören följer och hur dessa kan läsas elektroniskt;
-
minsta löptiden för distansavtalet i fall av fortlöpande leverans.
Tillval: tillgängliga storlekar, färger, materialtyper.
Artikel 5 - Avtalet
Avtalet ingås när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de villkor som anges där.
Om konsumenten accepterar erbjudandet elektroniskt ska entreprenören omedelbart bekräfta mottagandet av acceptansen elektroniskt. Så länge mottagandet inte har bekräftats har konsumenten rätt att häva avtalet.
Om avtalet ingås elektroniskt ska entreprenören vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt ska entreprenören vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
Entreprenören får – inom lagens ramar – undersöka om konsumenten kan uppfylla sina betalningsförpliktelser samt faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om entreprenören med goda skäl inte vill ingå avtalet har han rätt att vägra beställningen eller ställa särskilda villkor.
Vid leverans av produkten ska entreprenören tillhandahålla följande information skriftligen eller i varaktigt format:
-
Besöksadressen till entreprenörens verksamhetsställe där konsumenten kan framföra klagomål;
-
Villkoren och sättet för hur konsumenten kan utöva ångerrätten, eller tydlig information om undantag från ångerrätten;
-
Information om garanti och eftermarknadsservice;
-
Informationen från artikel 4 punkt 3, om inte konsumenten redan fått denna information före genomförandet av avtalet;
-
Villkoren för uppsägning av avtalet om det gäller ett avtal med längre eller obestämd varaktighet.
Vid fortlöpande leveranser gäller denna information endast för den första leveransen.
Varje avtal ingås under förutsättning av tillräcklig tillgång till produkterna.
Artikel 6 - Ångerrätt
Vid köp av produkter har konsumenten rätt att ångra avtalet inom 30 dagar utan att ange något skäl. Ångerfristen börjar löpa dagen efter att produkten mottagits.
Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen varsamt. Produkten får packas upp eller användas endast i den utsträckning som krävs för att bedöma om konsumenten vill behålla produkten. Om ångerrätten utnyttjas ska produkten returneras till entreprenören i originalskick, inklusive tillbehör och helst i originalförpackning.
För att utöva ångerrätten ska konsumenten meddela entreprenören skriftligen eller via e-post inom 30 dagar efter mottagandet. Produkten ska returneras inom ytterligare 30 dagar efter detta meddelande. Konsumenten måste kunna bevisa att produkten returnerats i tid (till exempel med kvitto på försändelsen).
Om konsumenten inte har meddelat sin vilja att ångra köpet inom angiven tidsfrist eller inte returnerat produkten i tid, anses köpet bindande.
Artikel 7 - Kostnader vid ångerrätt
Om konsumenten utövar ångerrätten står konsumenten för kostnaderna för returfrakten. Detta inkluderar kostnader för retur till ursprungslandet (vår leverantör i Kina).
Om konsumenten redan har betalat, ska återbetalningen ske så snart som möjligt, dock senast 30 dagar efter att ångerrätten utnyttjats och entreprenören mottagit varan eller bevis på retur.
Artikel 8 - Undantag från ångerrätt
Entreprenören kan undanta vissa produkter från ångerrätten, förutsatt att detta tydligt anges i erbjudandet eller senast före avtalets ingående.
Undantag kan göras för:
-
Produkter som tillverkats enligt konsumentens specifikationer;
-
Produkter med personlig prägel;
-
Produkter som på grund av sin natur inte kan returneras;
-
Produkter som snabbt kan försämras eller föråldras;
-
Produkter med pris beroende av finansiella marknadsfluktuationer;
-
Enskilda tidningar eller tidskrifter;
-
Förseglade ljud-/video-/programvaror där förseglingen brutits;
-
Hygienprodukter där förseglingen brutits.
Tjänster undantas från ångerrätt om de:
-
Gäller boende, transport, restaurang eller fritid och ska utföras på specifik dag;
-
Påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke före ångerfristens slut;
-
Avser vadslagning och lotterier.
Artikel 9 - Pris
Under giltighetstiden som anges i erbjudandet höjs inte priserna för de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna, förutom vid förändringar i moms.
I undantagsfall kan priser variera beroende på finansiella marknadsförhållanden. I sådana fall ska det framgå att priserna är vägledande.
Prisökningar inom 3 månader efter att avtalet ingåtts är endast tillåtna om de följer av lagstiftning. Efter 3 månader krävs att det specificerats i avtalet, samt att konsumenten då har rätt att häva avtalet från dagen då höjningen träder i kraft.
Alla priser är exklusive importmoms och tullavgifter. Dessa kostnader hanteras av frakt- eller kurirtjänsten vid import till EU.
Alla priser är med reservation för tryckfel. Vid uppenbara felaktigheter är entreprenören inte skyldig att leverera produkten till felaktigt pris.
Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti
Entreprenören garanterar att produkterna/tjänsterna överensstämmer med avtalet, specifikationerna i erbjudandet samt lagliga krav på tillförlitlighet och användbarhet.
Garanti från entreprenör, tillverkare eller importör påverkar inte konsumentens lagstadgade rättigheter.
Felaktiga eller felaktigt levererade produkter ska reklameras skriftligen inom 30 dagar. Produkter måste returneras i originalförpackning och i nyskick.
Garantin gäller inte om:
-
Konsumenten själv har försökt reparera eller modifiera produkten;
-
Produkten använts vårdslöst eller inte enligt instruktion;
-
Skadan orsakats av myndighetsregler kring materialets natur eller kvalitet.
Artikel 11 - Leverans och utförande
Företaget hanterar beställningar med största möjliga omsorg.
Leverans sker till den adress konsumenten angett.
Entreprenören strävar efter att leverera inom 30 dagar. Om försening uppstår ska konsumenten informeras inom denna period och har då rätt att häva avtalet.
Vid hävning återbetalas eventuella belopp inom 30 dagar.
Om en produkt inte kan levereras, erbjuds ersättningsvara. Detta ska anges tydligt vid leverans. Ångerrätt gäller även för ersättningsvaror.
Risk för skada/förlust övergår till konsumenten först när produkten levererats.
Artikel 12 - Avtalets löptid, uppsägning och förlängning
Uppsägning
Konsumenten kan när som helst säga upp ett tillsvidareavtal med en månads uppsägningstid. För tidsbestämda avtal kan uppsägning ske vid avtalstidens slut med en uppsägningstid på högst en månad.
Konsumenten kan alltid säga upp ett avtal på samma sätt som det ingicks.
Förlängning
Tidsbestämda avtal får inte automatiskt förlängas.
Undantag gäller för prenumerationer på dagstidningar/tidskrifter – dessa får förlängas högst tre månader om konsumenten kan säga upp dem med en månads varsel.
Ett tidsbestämt avtal kan endast förlängas på obestämd tid om konsumenten kan säga upp det med en uppsägningstid på högst en månad (eller tre månader vid sällanleverans).
Löptid
Avtal som varar längre än ett år kan efter ett år sägas upp när som helst med en uppsägningstid på högst en månad, om inte skälighet och rättvisa kräver annat.
Artikel 13 - Betalning
Om inte annat överenskommits ska konsumenten betala inom 7 arbetsdagar från ångerfristens början. Vid tjänster räknas fristen från avtalets bekräftelse.
Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera fel i betalningsuppgifter.
Vid utebliven betalning får entreprenören kräva skäliga, i förväg angivna, indrivningskostnader.
Artikel 14 - Reklamationer
Reklamationer ska lämnas in inom 7 dagar efter att felet upptäckts och beskrivas tydligt.
Entreprenören svarar inom 30 dagar. Om längre hantering krävs meddelas detta tillsammans med förväntad tid för fullständigt svar.
Om parterna inte kan enas, uppstår en tvist som omfattas av tvistlösningsförfarande.
En reklamation befriar inte konsumenten från betalningsskyldighet.
Om reklamationen är berättigad åtgärdar entreprenören felet utan kostnad.
Artikel 15 - Tvister
Avtal mellan konsument och entreprenör regleras uteslutande av nederländsk lag, även om konsumenten är bosatt utomlands.